FroeFroe maakt en speelt artistiek eigenzinnig, multidisciplinair figurentheater dat jong en oud begeestert. Door actief in te zetten op spreiding wil FroeFroe een zo groot mogelijk publiek bereiken. FroeFroe is daarnaast een open huis, waarin zowel de rijpere artiest als jong talent een plek heeft. FroeFroe doorbreekt de grenzen van het figurentheater. (Met dank aan de Audit Cultuurmanagement UA 2015)


Uw verbeelding is onze kracht

Theater FroeFroe brengt theater dat wringt en wroet en tot ieders verrassing bovenkomt met een glimlach. Theater dat fris is en sprankelt vanuit den buik. Theater als rock en roll voor jong en oud.

FroeFroe werkt hard en professioneel. Daardoor forceerden we de voorbije jaren de artistieke doorbraak van ons medium binnen het theaterlandschap.
Wij schuwen geen vormexperiment, concept of discipline. Wij zijn eigenzinnig maar niet elitair. Onze voorstellingen worden gemaakt voor, en geapprecieerd door, een zeer ruim publiek, jong en oud. Ze zullen ook wel ergens grof, heftig, flauw plezant, absurd, schoppend en net niet, wat men verwachtte, zijn. Het is juist die artistieke vrijheid die de kracht en diversiteit geeft aan dat fantastische Vlaamse podiumkunstenlandschap.

Conceptueel is het FroeFroe-collectief vrij uniek in de lage landen. Niemand husselt zo volhardend video, poppen, maskers, kostuums, decors, kermismolens, tenten, locatiewerk, live-muziek, publiek, acteurs of stand-up comedy, door ekaar.

Ons atelier wordt als “beeldende kunst project op zich” sterk gewaardeerd. Ina Peeters, Janneke Hertoghs, Jan, Marc, Patrick Maillard, Filip Peeters, Bruno Smeyers, Astrid Michaelis en Gert Dupont zijn momenteel de vaste krachten die onze "pop en props werkplaats" naar een artistiek topniveau tillen. Tientallen stagiaires uit Vlaanderen, Nederland, Engeland, Zweden, Duitsland, Verenigde Staten en zelfs Nieuw-Zeeland kwamen en komen bij ons kennis opdoen en uitwisselen.

FroeFroe investeert in een eigen werk- en theaterruimte. De VRIJE VAL II is een oud pakhuis aan de Schelde op het Zuid te Antwerpen. Het is omgebouwd tot een  theaterzaal met repetitie en atelierruimte. Een creatie- en werkplek voor ons en collega's. (Monty, Zimmer, HETPALEIS, OVSG, Canon, Tweetakt, Villanella, Theater Stap, Ultima Thule, Studio Herman Teirlinck, KASK, SISA e.a.)  Daarnaast huren wij samen met het Martha!Tentatief en Berlin, een stockageruimte op het Fort IV te Mortsel waar we occasioneel grotere voorstellingen opzetten.

Theater Froe Froe is structureel een “gezond bedrijf” te noemen. Gemiddeld heeft het gezelschap, op een huidige subsidie van 380.000 Euro., tussen de 15 en de 20 % eigen inkomsten. We spelen van 250 tot 450 activiteiten voor een publiek van 50.000 tot 80.000 toeschouwers per seizoen.

Ons publieksbereik breidt zich intensief uit. Wij speelden op alle theaterfestivals, Theater Aan Zee, Theater op de markt in Hasselt, Zomer Van Antwerpen, De Parade, Heerlen Futura Nova, Dranouter, Circo Paradiso, Mano Mundo e.a. Wij maakten een project rond “Faust” in samenwerking met de lokale ATV. We deden een multimediale operaproductie met Muziektheater Transparant (met première in de Gentse Opera, Opéra de Lille...), een tentenproject in het Openluchtmuseum Middelheim en de St. Janskerk te Borgerhout, open ateliers, kermismolens, Cultuurmarkten, kinderhoogdagen, supervliegen, workshops, voorstellingen voor families, kinderen en volwassenen in eigen zaal, premières i.s.m. de Musea Van Schone Kunsten te Antwerpen en Muzee Oostende, fanfares, steltenlopers, ons eigen festival Fortbom, Waals-Vlaamse coproducties of televisieprojecten op KETNET. Alles heeft één duidelijke doelstelling: FroeFroe naar een zo breed mogelijk publiek brengen.

Figurentheater vraagt goeie poppenspelers en de absolute top van Vlaanderen werkt dan ook bij FroeFroe. Filip Peeters, Tania Kloek, Maarten Bosmans, Dirk Verbeeck, Gert Dupont, Dries De Win, Koen Swanenberg, Jan Palinx, Niké Moens, Tina Heylen, Cami Moonen, Julie Borgmans, Ine Uben, Marianne Loots, Michel Villée et Noémie Vincart zijn mensen die op weergaloze wijze figuren tot leven brengen en daarmee de magie in ons theater waarmaken.
Dat daarnaast acteurs als Frank Focketyn, Stany Crets, Tania Vandesande, Koen Van Impe, Marc De Corte, Tiny Bertels, Maarten Bosmans, Inge Paulussen, Nele Goossens, Bas Teeken, Isabel Van Hecke, Hilde De Baerdemaeker, Lilian Keersmaekers, Tania Kloek, Dimitri Leue, Vitalski, Jakob Beks, Bart Van uffelen, Johan Petit, Filip Peeters, Yenne, Reinhilde, Dimitri Duquennoye, Jonas Van Geel, Sofie en ook Jan Decleir meewerkten is een feest voor het publiek en een eer voor ons gezelschap.
Ook muzikaal zijn onze artiesten niet van de minste; Filip Cowlier, Guy Van Nueten, Kathleen Vandenhoudt, Daan Stuyven, Bo SpaenC, Stoffel Verlackt, Benjamin Boutreur, Bart Voet, Jonas Klein, De Fixkes, Peter Vermeersch, Pieter Thys, Elko Blijweert, Arne Leurentop, Pieter Theuns, Floris De Rycke, Jan van Outryven, Lili Grace, Milan Warmoeskerk, Vincent Brijs en Mauro Pawlowski, die hier een paar jaar  huiscomponist was.

Froe Froe is een open huis waardoor coproducties en samenwerkingen talrijk zijn. Wij werkten artistiek mee aan, voor, theaterprojecten bij Villanella, De Krijtkring, Zuidelijk Toneel, Anna’s Steen, Zomer Van Antwerpen, HETPALEIS, Laika, Transparant, Theater Stap, Luxemburg, Toneelhuis, Marthatentatief, De Roovers, De Maan, Kopergieterij, Ultima Thule, Tal & Thee, Tuning People, Studio Orka...
Compagnie Frieda, WithWith, Mireille & Mathieu, Tieret, Erik Bassier, Bruno Vansina, Tuning People en Compagny Dyo kregen en krijgen, financiële en logistieke ondersteuning vanuit ons engagement naar de brede ontwikkeling van het beeldend theater.

Naast alle artistiekelingen kan dit huis niet zonder fijne techneuten voor licht, klank, video, decorwerk, transport, onderhoud, stockage en hard sleur, opbouw en afbraak labeur. Hiervoor hebben wij de "crèmedelacrème" in huis met Jonas De Wulf, Tim Oelbrandt, Olmo Claessens, Andy Giebens, Elke Verachtert, Barbara Dewit, Robbe Mols, Klaartje Vermeulen en Dirk Stevens. En dan laatst maar zeker niet het minst zijn daar onze administratieve krachten. Evelien Alles en Julie Borgmans, met hulp van Jo Swinnen en Krisje Scheurweghs, zorgen ze ervoor dat dit huis mailt, print, promoot, contract, mailingt, websited en facebooked dat het een lieve lust is. Onze werking dankt eveneens de talrijke stagiaires die het beste van hunzelf geven om onze zotte ideeën waar te maken.


GELOVEN EN DROMEN

Theater Froe Froe heeft voor de volgende jaren spannende plannen. Wij gaan voor nog sterker conceptueel en beeldend theaterwerk, een koestering van ons ateliergebeuren, nog meer en diverser publiek en een internationaal luik. Dit alles binnen een dynamische stimulerende werk- en broedplaats voor figuren- en beeldend, multidisciplinair theater.

Voor het theaterwerk enten we ons een beetje meer op het “Royal de Luxe”, “Zur” of “La Fura Dels Baus” concept. Wij weten natuurlijk ook dat we nooit een theater zullen worden met 20 miljoen euro zoals deze “reuzen”, maar de ambitie om binnen de klassieke “dramatisch personae” visueel en conceptueel nog sterker en zuiverder te werken en daarmee de opgebouwde knowhow optimaal te gaan valideren, is aanwezig. De mix tussen beeld en drama blijft ons artistiek uitgangspunt bij creatie van voorstellingen maar concepten, en beeldende creaties op zich mogen ook.

Daarvoor is er ons onovertroffen poppen- en figurenatelier. Het maakt, creëert, figuratief en inventief materiaal voor alle projecten. Televisie en commercieel werk houdt deze werking nu in leven en dat fnuikt de artistieke dynamiek. Onze ateliermedewerkers zijn gediplomeerde beeldhouwers, grafici en kostuumontwerpers. Wij zijn één van de weinige plekken in Vlaanderen waar zij gewaardeerd figuratieve en theatrale kunst kunnen creëren en de Internationale uitstraling hiervan is niet te onderschatten cfr. opdrachten vanuit het Muhka, Walter Van Beirendonck, Hans Op De beeck, SMAK... Hier moeten we voor gaan met groter en op zichzelf staande projecten.

Internationaal theaterwerk sluit daarbij naadloos aan. Wij speelden in vroeger tijden honderden voorstellingen in het buitenland, werden “gezonden” door de Vlaamse Gemeenschap en stonden op festivals in Parijs, Valencia en Londen. Het is heel fijn om in Antwerpen een “publieksboom” te creëren. Met FAUSTO alleen haalde FroeFroe 12.000 toeschouwers op twee weken. Maar wij moeten in de toekomst opnieuw, ook buiten de landsgrensen, bakens verzetten.

Met het project VILLAGE DES REVES PERDUS, creëerden we een dynamiek rond nieuw, fris, ontluikend beeldend theater. Een kaleidoscoop van kleine, kernachtige voorstellingen werd geclusterd en onder één naam naar het publiek gebracht, met succes. Veel festivals staan te trappelen om het concept in te huren. Zo willen we blijven impulsen geven en daarvoor evenementen opzetten, zodat ook jonge makers zich aan de crossover van beeldende en dramatische kunst wagen en daarvoor een publiek vinden.

U hoort er nog van…